Välkommen till bloggen om Kooikerhondje Iines!

I den här bloggen skriver en nybliven hundägare om valpen Iines förehavanden och dagliga liv.

torstai 7. huhtikuuta 2011

Sitt!

På tisdag var det dags för det första veterinärbesöket och det första vaccinet. Iines var inte ett dugg rädd och betedde sig i överlag mycket fint. Vaccinet mot kennelhosta fick hon direkt i näsborren och det tyckte hon inte alls om. Det kändes så pass äckligt att hon tyckte det var skäl att bita doktorn...

Iines har nu två gånger fått vara en hel kväll hos sin hundkompis. Hon har blivit hämtad hemifrån när jag varit på jobb och jag har hämtat henne hem först sent på kvällen. Båda gångerna har hon inte varit stilla en sekund, utan sprungit runt som en galning i sex timmar och försökt få den andra hunden med i leken. Iines har också blivit tränad under sina besök och vi har övat vidare hemma. Hon kan sitta, låta bli (ibland glömmer hon bort detta dock), lägga sig ner och komma på begäran.  Hon vet också vad "bort från köket", "nej" och "kom bort" betyder. Vi övar oss också varje dag i hur man går fint i koppel. För det mest går det riktigt bra, men när vi närmar oss hemmet får hon bråttom att komma in och glömmer bort att man inte ska dra.

8 kommenttia:

  1. Jättesöt voffe!=) Jag längtar efter att skaffa hund, men vill gärna flytta till en något större lägenhet först, trots att jag har hört att storleken på lägenheten inte egentligen har någon betydelse om man skaffar hund. Vad tror ni om detta?

    VastaaPoista
  2. Jag bor själv i en etta på 28m2 och tycker att det skulle vara behändigare med flera rum, eller åtminstone mycket mera förvarsutrymme. Om man har flera rum är det lättare att avgränsa hundens område när den är ensam hemma. Iines måste vara i en bur i tamburen. Buren är rymlig, men hellre sku jag ha henne helt fri. Det går tyvärr inte, eftersom alla elektroniska apparater är i ett och samma rum med henne. Det funkar bra när jag är hemma och kan övervaka, men jag vågar inte ännu lämna henne ensam i rummet, fast hon inte är så intresserad av elledningar. Ett rum + kök skulle säkert också funka bättre än kokvrå, vilket jag har.

    VastaaPoista
  3. Min dotter har också nyligen fått en hund. Lyyti är en liten och livlig smoothcollie. Vi har också två hankatter och ny väntar jag att våra flickor ska flytta i sina egna hem.

    VastaaPoista
  4. Så bra att Iines har sällskap när du är borta. Hur är det med promenaderna förresten - använder du sele nu och hur funkar det?

    VastaaPoista
  5. Ja jag använder sele och det funkar helt bra när vi kommit ut. Inne när jag ska sätta selen på Iines går hon och gömmer sig... Sen ute är det inga problem, förutom att hon ibland krafsar sig. Måst kanske snart köpa en större sele, Iines har vuxit. :)

    VastaaPoista
  6. Hälsningar från storebror Miko (Estaika's Deliverance)! Iines är så söt!

    VastaaPoista
  7. Hej, hur går det med lilla söta hunden!

    VastaaPoista
  8. Hej Suvi och Miko! Jag har läst din blogg nångång tidigare, redan före Iines kom. Det är roligt att läsa om andra kooikers.

    VastaaPoista